נקודות תורפה ונקודות חוזק

אם נכנסתם לעמוד זה, אתם ודאי מצפים לקבל רשימה של נקודות תורפה, ואולי אפילו מספר נקודות סודיות שיסומנו על מפה או תמונה. אך העניין לא כל כך פשוט, משתי סיבות עיקריות: (1) איננו יכולים להרשות לעצמנו לפרסם נתונים מסוכנים כאלה שכל אחד יוכל לקרוא ולהשתמש בהם. (2) נניח שהיינו רוצים לעשות זאת, לא מדובר בהיקף חומר של עמוד אחד באתר אינטרנט, אלא בהיקף חומר של קורס שנתי בנושא אנטומיה ופיזיולוגיה של גוף האדם.

אז רשימה של נקודות תורפה לא נוכל לתת לכם, אבל כן נוכל לתת לכם חומר למחשבה ועקרונות חשובים בנושא.

החלוקה המקובלת

נהוג לחלק את אברי הגוף לנקודות תורפה (נקודות המאופיינות כמבנים אנטומיים חלשים עליהם נשמור שמא יינזקו ויפגעו בתפקודנו) ולנקודות חוזק (נקודות המאופיינות כמבנים אנטומיים חזקים בהן נשתמש להתקפה על מנת להזיק ליריבנו).

חלוקה זו הינה בעייתית במקצת. אם נעמיק בנקודות הגוף נגלה כי כל נקודת חוזק יכולה להיות גם נקודת תורפה אך לא כל נקודת תורפה יכולה להיות נקודת חוזק. מרפק, למשל, יכול להיות נקודת חוזק קטלנית אך כשמבוצע עליו בריח הוא מיד הופך לנקודת תורפה פגיעה וחלשה. לעומת זאת, עיניים, אף או אשכים מהווים נקודות תורפה בלבד ואינם יכולים לשמש כנקודות חוזק.

יעילות, עצימות והתאמה

בכתבי הבודהיזם נאמר כי אין טוב ורע. טוב ורע הם מונחים סובייקטיביים. התאמת הדברים ויחסיותם היא שקובעת טוב ורע או יעיל או לא יעיל. לדוגמה: התוקף באמצעות אצבעו את שרירי החזה הגדולים של יריבו ימצא כי אצבעו העדינה תנקע ותהפוך לנקודת תורפה בין רגע. אך אם ישכיל ויתאים את אצבעו לעין היריב בתזמון מתאים, אזי תהווה האצבע נקודת חוזק יעילה להפליא.