גוף, נפש ואמנות הקראטה – אהוד חדד

אימוני כושר, תנועה, הגנה עצמית, משמעת ועמידה במצבי לחץ, כל אלה ועוד, נלמדים במסגרת אימוני הקראטה כדרך חיים, ובעצם, משמשים בסיס לחיבור בין הגוף לנפש ומהווים נדבך חשוב ומוצק המעניק לאדם כלים להתמודדות בכל תחומי החיים. במסגרת אימוני הקראטה ניתן להבחין ביחסי הגומלין ובהדדיות הקיימת בין התנועה, אימוני הכושר וההגנה העצמית לבין השפעתם על נפש האדם, או כיצד משתלבים זה בזה הגוף והנפש.

אין ספק, שגוף בריא, כושר טוב, ביטחון עצמי, גמישות, קואורדינציה ויכולת עמידה במצבי לחץ, מקנים לאדם, מלבד עמידות פיסית, חוסן נפשי ורוחני המקרין לסביבה ביטחון, שלווה ויציבות, והרי כולנו בעצם יודעים, שתמצית החיים הטובים היא נפש בריאה בגוף בריא.

הקשר בין הגוף והנפש

ידוע, כי מאז ומעולם שאף האדם לעשות את החיים קלים ונוחים לרווחתו ולהנאתו ולהגיע למקומות ולהישגים חדשים שלא הגיעו קודמיו, ואכן, מפליא מוחו של האדם כל יום מחדש ומביא לעולם שיפורים וחידושים החולשים על כל תחומי החיים; האלקטרוניקה, הרפואה, התעשייה, המחשוב וכו'.

אך ככל שעולה בידינו לשפר ולהביא נוחות ונגישות אל חיינו, כך הופכים חיינו להיות בלתי פעילים וחסרי אופי ספורטיבי; בזמן שאצבעות ידינו מפעילות (כבר מתקופת ילדותנו), במיומנות רבה את משחקי המחשב ומקלידות באופן יומיומי במקלדת, ואנו יושבים, ילדים כמבוגרים, שעות ארוכות מול מסך המחשב ו/או הטלוויזיה והאינטרנט, גופנו, המקובע שלא כדרך הטבע, מתנוון, מערכת הנשימה מסתפקת בפעילות דלה ושטחית מאוד, זרימת הדם בעורקים איטית ועבודת הלב מתונה מדי. גם מצב חילוף החומרים וסילוק הפסולת מהגוף מתנהל בעצלתיים ונוצרים משקעים בכל מערכות הגוף הגורמים למחלות ותופעות חדשות, אשר לפני מספר דורות לא היו קיימים כלל. הנזק הוא רב בטווח הקצר ומצטבר ומחמיר בטווח הארוך.

כמו כן, אופי החיים התובעני, שעות העבודה הרבות, לחץ החיים במרדף אחר פרנסה ותענוגות השפע והקידמה יוצרים אף הם חיים חד-גוניים ומשעממים, חסרי פעילות ספורטיבית ואף גורמים לניוון חברתי. חיי החברה הולכים וכלים, וכיום, ברבים מן המקרים, אנשים נפגשים דרך אתרים באינטרנט במקום בבתי קפה ובמפגשים חברתיים.

אכן, תוחלת החיים שלנו גדלה לאין שיעור בעקבות התגליות וההתפתחויות במדע וברפואה, אך מנגד, מיומנויותינו הפיסיות ומצבנו הנפשי התדרדרו לאין שיעור. כך שההזדקקות שלנו לרפואה בשל בעיות פיסיות ונפשיות רק הולך ומחמיר, ואיכות החיים שלנו יורדת.

איכות החיים שלנו תלויה במידה רבה גם במזון שאנו אוכלים

הייתי רוצה לשים דגש גם על נושא המזון רק משום הקשר הישיר שלו לבריאות הגוף ובריאות הנפש בעידן הנוכחי, אך אין ברצוני להרחיב בנושא זה, כי, לדעתי, יש לייחד לו פרק נפרד ומקיף יותר.

המזון המצוי בעידן המודרני הוא מזון מתועש, ששיקולי הבריאות בו זניחים, ולא אחת, השיקול הכלכלי הוא זה המשפיע על היצרנים למכור מוצר זה או אחר, כך שחלקם מקפיד לייצר מזון שמושך את העין, בעל אריזה יפה, שיהיה לו "טעם של עוד", מבלי להתייחס לעניין הבריאות. על כן, חשוב לברור את המזון הנכנס אל פינו, על מנת לשמור על בריאותינו.

המסקנה היא, שכדי ליהנות ממנעמי הקידמה ובכלל זה להיות בריא בגוף ובנפש, עלינו לחיות אורח חיים בריא, ספורטיבי ופעיל ולדאוג לכלכלה נבונה ולתחזוקה רצופה של הגוף, בדיוק כפי שאנו מטפחים ומטפלים ברכבנו כדי לשמור על תקינותו.

אמנות הקראטה

בעיני רבים מתקשרת המילה קראטה לאלימות, למכות ולכוח. התרשמות זו נובעת בעיקר מחוסר הבנה בנושא ומצפייה בסרטים חובבניים שאינם משקפים אמנות לחימה אמיתית, ועל כן חלקם נרתעים מלנסות ולהתרשם בעצמם מאמנות זו כאופציה לפעילות גופנית.

מטרות: 

  • לבטא את הכישורים הקיימים ולפתח נוספים 
  • לשמור ולפתח את בריאות הגוף והנפש
  • לשמור על זרימת דם תקינה לכל מערכות הגוף
  • לתרגל את הלב במאמץ
  • לשמור על ריאות מפותחות וגמישות 
  • לשמור על שרירים וגידים גמישים וחזקים
  • לתרגל קואורדינציה
  • לפתח ביטחון עצמי אשר חשוב בכל תחומי החיים 
  • ללמוד להיות ממושמע לבר סמכא ולחזק את המשמעת העצמית 
  • לדעת לשלוט בכעסים
  • להיפטר מאגו מנופח
  • לתרגל תנועה בקבוצה 
  • להיות מסוגל להציג בפני קהל בוחן
  • לקבל ביקורת בונה מבלי להיעלב
  • ללמוד לקבל כישלון ולהשתמש בו כמנוף להצלחה
  • ללמוד להגן על עצמך 
  • ללמוד להכיר במגבלות
  • ללמוד לפעול תחת לחץ
  • ללמוד לנטרל את הפחד

לסיכום

תרגול הגוף ושליטה במצבים הנזכרים למעלה, הם עמודי התווך של אמנות הקראטה, המשלבת אימונים פיסיים ותרגול עמידה במצבים שונים המחסנים ותומכים בנפש לעמוד בסיטואציות שונות בחיים.

עקירת הסטיגמה השלילית שהשתרשה בחלק מהאוכלוסייה אודות אמנות הקראטה והעלאת הנושא למודעות ציבורית רחבה יותר תסייע להבנת החשיבות הרבה של תחזוקת הגוף והנפש ולהכרה בחשיבות אימוני הקראטה כגשר בין גוף ונפש.

חדד אהוד – קראטה-דו, "קי מה קאן" , תל אביב