השפעת קראטה על צפיפות עצם ועל אוסטאופורוזיס

צפיפות עצם ואוסטאופורוזיס

החל מתקופת ינקותו צורך התינוק חלב אם וכבר אז מתחיל תהליך של שקיעת סידן בעצם. העצם מתגרמת ונהיית קשה יותר ויותר עד שבגיל שנה עד שנה וחצי, העצמות כבר חזקות מספיק כדי שהתינוק יהיה מסוגל לעמוד על רגליו. בגיל ההתבגרות יש עלייה מואצת בצפיפות העצם וזהו השלב בו עלינו להגביר את צפיפות העצם כמה שיותר. בגילאי 20-30 יש עלייה קטנה בצפיפות העצם. בין גיל 35 ל- 40, מתחילה ירידה. משלב זה צפיפות העצם ממשיכה לרדת בהדרגה עד לסף שנקרא סף האוסטאופורוזיס (דלדול עצם) אשר הוא כבר מצב שמוגדר כמחלה. אוסטאופורוזיס היא מחלת עצם נפוצה מאוד. כשהעצם מדולדלת והשלד חלש, כל נפילה או מכה מהווה גורם סיכון גדול מאוד לשברים.

איך מגבירים את צפיפות העצם ונמנעים מאוסטאופורוזיס?

אם בגיל ההתבגרות ננצל את העלייה המואצת הטבעית בצפיפות העצם ונגביר את צפיפות העצם כמה שיותר, אז כשתתחיל הירידה, זה יהיה מרמת צפיפות עצם גבוהה יותר, מה שיאריך את הדרך אל עבר סף האוסטאופורוזיס. אחרי גיל ההתבגרות עלינו להמשיך לשמר צפיפות עצם גבוהה כמניעה שניונית מה שמעכב את הירידה בצפיפות העצם וההגעה לסף האוסטאופורוזיס.

איך עושים את זה?

  1. פעילות גופנית– הפעילות הגופנית מתחלקת לפעילויות לא נושאות משקל (כמו שחיה) ולפעילויות נושאות משקל (כמו ריצה). פעילויות לא נושאות משקל גורמות להיחלשות של העצם ולכן לשחיינים אולימפיים יש צפיפות עצם נמוכה יחסית. פעילויות נושאות משקל יוצרות עומס על העצם וגורמות להתחזקות שלה. בריצה והליכה אמנם יש עומס על השלד אבל הוא בא מכיוון אחד בלבד. הענפים שמעלים הכי הרבה צפיפות עצם, הם ענפים שמפעילים עומס על השלד מהרבה כיוונים.
    בקראטה דו ובאמנויות לחימה נוספות כמו ג'ו ג'יטסו, קפואירה ועוד, מופעלים על השלד עומסים מסוגים רבים ומכיוונים רבים. חימום, מנחים שונים, התנגשות גפיים רבת כיוונים בעבודה עם בן זוג, תרגילי חישול, משיכות גפיים, ספיגת מהלומות בגוף, נפילות וגלגולים על הקרקע, תרגילי כוח כנגד משקל הגוף או משקל היריב וכו'. כל אלה, כמובן, כשמבוצעים באופן הדרגתי ובהתאם ליכולות המתאמן, מפעילים עומס על השלד מכיוונים רבים. אצל מתבגרים זה יוביל לשיפור משמעותי בצפיפות העצם ואילו אצל מבוגרים זה יאט את הירידה בצפיפות העצם וידחה את ההגעה לסף האוסטאופרוזיס.
  2. תזונה– יש לצרוך הרבה סידן ולחלק את צריכת הסידן לזמנים שונים במשך היום על מנת להשיג ספיגה טובה יותר. תוכלו לקרוא עוד על כך בעמוד המלצות להאטת אוסטאופורוזיס ומקורות סידן.